Διατροφή για δυνατούς μαθητές!
Οι υπεύθυνοι για την παιδεία και τα σχολεία θα πρέπει να αναγνωρίσουν την κρίσιμη συμβολή της επαρκούς και καλής διατροφής στην ακαδημαϊκή επιτυχία και να δράσουν ανάλογα. Μελέτες ετών δείχνουν ότι μια υγιής και ισορροπημένη διατροφή βελτιώνει την ικανότητα του εγκεφάλου, μεγιστοποιεί τις γνωστικές ικανότητες και βελτιώνει την ακαδημαϊκή απόδοση στα παιδιά της σχολικής ηλικίας.
Βελτίωση της διατροφής για αύξηση της λειτουργίας του εγκεφάλου
Η διατροφική κατάσταση μπορεί να επηρεάσει άμεσα τη διανοητική ικανότητα των παιδιών σχολικής ηλικίας. Για παράδειγμα, η έλλειψη σιδήρου, ακόμα και σε πρώιμα στάδια, μπορεί να μειώσει τη μετάδοση ντοπαμίνης, επηρεάζοντας έτσι αρνητικά τη γνώση. Οι ανεπάρκειες σε άλλες βιταμίνες και ανόργανα άλατα, συγκεκριμένα σε θειαμίνη, βιταμίνη Ε και Β, ιώδιο και ψευδάργυρο, φαίνεται να αναστέλλουν τις γνωστικές ικανότητες και τη νοητική συγκέντρωση. Επιπλέον, η συμπλήρωση αμινοξέων και υδατανθράκων μπορεί να βελτιώσει την αντίληψη, τη διαίσθηση και τη συλλογιστική. Υπάρχουν επίσης αρκετές μελέτες που δείχνουν ότι οι βελτιώσεις στην πρόσληψη θρεπτικών ουσιών μπορούν να επηρεάσουν τα επίπεδα γνωστικής ικανότητας και νοημοσύνης των παιδιών σχολικής ηλικίας.
Ισορροπημένη διατροφή για καλύτερες συμπεριφορές και περιβάλλοντα εκμάθησης
Η καλή διατροφή βοηθά τους μαθητές να εμφανίζονται στο σχολείο έτοιμοι να μάθουν. Επειδή οι βελτιώσεις στη διατροφή κάνουν τους μαθητές πιο υγιείς, είναι πιθανό να έχουν λιγότερες απουσίες. Οι μελέτες δείχνουν ότι ο υποσιτισμός οδηγεί σε προβλήματα συμπεριφοράς και ότι η ζάχαρη έχει αρνητικές επιπτώσεις στη γενικότερη συμπεριφορά των παιδιών. Ωστόσο, αυτά τα αποτελέσματα μπορούν να αντιμετωπιστούν όταν τα παιδιά καταναλώνουν μια ισορροπημένη διατροφή που περιλαμβάνει πρωτεΐνες, λιπαρά, σύνθετους υδατάνθρακες και φυτικές ίνες. Με το να παρακολουθούν πιο συστηματικά τα μαθήματα στην τάξη, θα έχουν λιγότερες ελλείψεις στη μάθηση και η συμπεριφορά τους μπορεί να προκαλέσει λιγότερες προστριβές, δημιουργώντας ένα καλύτερο μαθησιακό περιβάλλον για κάθε μαθητή της τάξης.
Προτεραιότητα στην ποιότητα της διατροφής για θετικότερα σχολικά αποτελέσματα
Οι κοινωνιολόγοι και οι οικονομολόγοι έχουν κατά καιρούς εξετάσει σε βάθος τον αντίκτυπο της δίαιτας και της διατροφής του μαθητή στα ακαδημαϊκά και συμπεριφορικά αποτελέσματα. Οι ερευνητές γενικά διαπιστώνουν ότι μια δίαιτα υψηλότερης ποιότητας συνδέεται με την καλύτερη επίδοση στις εξετάσεις και ότι τα προγράμματα που επικεντρώνονται στην αύξηση της υγείας των μαθητών δείχνουν επίσης μέτριες βελτιώσεις στις βαθμολογίες των μαθητών. Άλλες μελέτες διαπιστώνουν ότι η βελτίωση της ποιότητας των διατροφικών συνηθειών οδηγεί τους μαθητές στο να εργάζονται συχνότερα, να έχουν καλύτερα αποτελέσματα στις μαθηματικές δοκιμές, στα τεστ ανάγνωσης και αυξάνουν τη γενικότερη συμμετοχή τους στα σχολικά δρώμενα. Επιπλέον, η εξάλειψη της πώλησης αναψυκτικών στα μηχανήματα αυτόματης πώλησης στα σχολεία και η αντικατάστασή τους με άλλα ποτά είχε θετική επίδραση στα συμπεριφορικά αποτελέσματα, μειώνοντας τις καθυστερήσεις προσέλευσης και τις πειθαρχικές παραπομπές.
Έλλειψη ενέργειας και εστίαση
Πρόσφατες μελέτες αποκαλύπτουν ότι οι δίαιτες με υψηλά επίπεδα κορεσμένων λιπών στην πραγματικότητα βλάπτουν τη μάθηση και τη μνήμη. Δυστυχώς, τα τρόφιμα με κορεσμένα λίπη είναι συχνά τα πιο προσιτά και ευρέως διαθέσιμα στα κυλικεία. Μία από τις θεωρίες που εξηγούν τη σχέση μεταξύ των κορεσμένων λιπών και της δύναμης του εγκεφάλου είναι οι επιδράσεις της γλυκόζης και των σακχάρων στα τρόφιμα με μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε λιπαρά. Ουσιαστικά, η γλυκόζη προέρχεται από υδατάνθρακες και ενώ η γλυκόζη είναι ζωτικής σημασίας για την ενέργεια, τα τρόφιμα που είναι υπερβολικά υψηλά σε γλυκόζη προκαλούν στην πραγματικότητα την πτώση των ενεργειακών επιπέδων του σώματος. Όταν ο οργανισμός προσλαμβάνει γλυκόζη, απελευθερώνει ινσουλίνη για να επεξεργαστεί την τροφή. Η υψηλή γλυκόζη προκαλεί επίσης ευερεθιστότητα, λήθαργο και έλλειψη εστίασης.
Διατροφική στέρηση και υποσιτισμός
Σήμερα, εκτιμάται ότι ένα στα τρία παιδιά στην Αμερική είναι υπέρβαρο. Τα παχύσαρκα παιδιά δείχνουν λιγότερη εγκεφαλική δραστηριότητα, ειδικά στον μετωπιαίο φλοιό που σχετίζεται με την προσοχή, τα βραχυπρόθεσμα καθήκοντα μνήμης, τον προγραμματισμό και τα κίνητρα. Όσο και αν φαίνεται περίεργο, τόσο τα υπέρβαρα όσο και τα πολύ αδύνατα παιδιά μπορεί να θεωρηθούν ως υποσιτισμένα. Η ελλιπής σίτιση δεν σημαίνει μόνο ότι υπάρχει έλλειψη τροφής αλλά και έλλειψη θρεπτικών ουσιών. Ως εκ τούτου, ενώ τα περισσότερα παιδιά μπορεί να παίρνουν πολλές θερμίδες, μπορεί να μην παίρνουν τις βασικές βιταμίνες, τα θρεπτικά συστατικά και μέταλλα. Οι κακές διατροφικές συνήθειες μπορεί να οδηγήσουν σε μακροχρόνια νευρικά προβλήματα στον εγκέφαλο, τα οποία είναι δυνατό να επηρεάσουν τις συναισθηματικές αντιδράσεις του παιδιού, όπως και τις αντιδράσεις του στο άγχος, τις μαθησιακές δυσκολίες καθώς και σε άλλες ιατρικές επιπλοκές.
Η παροχή επαρκούς ποσότητας θρεπτικών τροφίμων στα παιδιά σχολικής ηλικίας είναι πιο σημαντική από ό,τι πολλοί αντιλαμβάνονται. Οι μαθητές που τρώνε κανονικά, υγιεινά γεύματα είναι λιγότερο πιθανό να κουραστούν, είναι πιο προσεκτικοί στην τάξη, συγκρατούν περισσότερες πληροφορίες και έχουν καλύτερη συμπεριφορά.